Gratis sporten

Gratis sporten

Ik sport opeens. Help!
Terwijl ik sporten/bewegen eigenlijk nooit echt leuk heb gevonden.
Onze vakanties vroeger gingen vaak als volgt: Mijn ouders die het heerlijk vonden om te wandelen, actief te zijn. Ik die na een kilometer huilend op het pad ging liggen en écht niet meer verder wilde lopen. Wandelen en vakantie vieren, neeuhh, in mijn optiek gingen die totaal niet samen.
Dat ik 15-20 jaar later veertig kilometer voor de lol ging lopen had je me toen niet moeten vertellen.
Sinds kort doe ik dagelijks yoga, een ‘7 minute work-out’, fiets ik een uurtje, loop ik 3x per week een stukje hard en dans ik op mijn trampoline. 🙂

Voor sporten heb je geen dure sportschool abonnementen of lessen nodig. Het kan prima gratis of voor weinig geld. Helaas helaas, het smoesje ‘ik kan het niet betalen’ werkt niet meer! Bewegen zul je! 🙂

Vandaag een lange lijst met gratis/goedkope sporten. Als je nog aanvullingen hebt, ik hoor ze graag!


Hardlopen

Men neme een paar schoenen en sportkleding en je kunt beginnen!
En zelfs die schoenen zijn niet noodzakelijk, op blote voeten kun je zelfs heel goed hardlopen.

Je kunt via een app hardlopen.
Bijvoorbeeld de Nike+ running app, op ‘Hardlopen met Evy’
Ook zijn er hardloop groepjes in verschillende steden die 1x per week een gratis training geven.
In Groningen is dat bijvoorbeeld: Running girls groningen.

Verder zijn er verschillende methoden om te hardlopen.
Zelf ontdekte ik vorige week ‘Sportrusten‘, een combinatie van slim hardlopen met slim ademen. Hier vind je het Sportrusten boek, met veel informatie én schema’s voor de 5, 10, halve en hele marathon.
Ook is er de Chi-running methode. Via deze methode heb je veel minder (of eigenlijk niet) last van blessures en loop je veel gemakkelijker. Hier vind je een pdf met meer informatie.

Hardloopwedstrijden zijn altijd behoorlijk aan de prijs, maar melukkig bestaan er ook goedkopere.
Bijvoorbeeld ‘Tisvoorniks‘, een gratis hardloop én wandel wedstrijd.
Ook zijn de wedstrijden in kleinere steden en dorpjes vaak goedkoper. Je kunt ook eens googlen op ‘hardloopwedstrijd’ en dan bijvoorbeeld ‘5 euro’ 🙂

Wandelen
Wandelen kan altijd, overal. Je kunt een blokje om in de pauze van je werk, naar de stad wandelen in plaats van met de auto, of je kunt een ‘echte’ wandeling uitzoeken en een hele dag gaan wandelen. Of trainen voor bijvoorbeeld 40 kilometer.
Zelf vind ik wandelnet.nl goed werken. Hier kun je uit talloze wandelingen kiezen.
Ook leuk: de NS wandelingen. Hierbij loop je van station naar station.

Fietsen
Er zijn veel knooppunten routes in Nederland, op die manier heb je enkel een simpele kaart nodig, voor de rest doen de knooppunten zijn werk. Zelf vind ik het vaak fijn om er een ‘doel’ aan te koppelen. Zo fietste ik vorige zomer 80 kilometer (op een dag), omdat ik met een vriendin langs verschillende boeren in Friesland ging fietsen. Zo leuk! (en kapot dat we waren, dat wel)
Een racefiets aanschaffen kan natuurlijk ook, marktplaats staat er vol mee!
Ook met racefietsen zijn er genoeg groepjes die samen fietsen.

Sporten met een groepje.
Er zijn bijna overal wel voetbalveldjes, een basketbal veld en soms zelfs gratis tennisvelden.
Neem een volleybal mee naar het strand of zoek mensen die het leuk vinden om ‘ultimate frisbee‘ te doen.

Yoga 

Je kunt yoga leren door dure lessen te volgen, maar er zijn eveneens genoeg gratis youtube ‘leraren’ te vinden. Zelf vind ik Yoga with Adriene heel fijn, maar als je ‘yoga’ invult op youtube vind je er honderden. Misschien kan het af en toe iet kwaad om een (proef) les te volgen, om te kijken of je de houdingen goed uitvoert.

Free Running/Parkour

Een spectaculaire sport waarbij je je zo snel mogelijk verplaatst over en met obstakels. 
(denk aan: muren, railings, hoge gebouwen etc.) 

Proeflessen

Haha, ik zou dit zelf een beetje vervelend vinden, maar het kan natuurlijk wel.
Bijna alle sporten en sportscholen bieden een proefles aan. Zo kun je de ene week fitnessen en de andere week aan judo of volleybal doen. 🙂

– Trampoline springen
Oke, niet helemaal gratis maar voor een paar tientjes vind je een mini/fitness trampoline op marktplaats en heb je er lang plezier van. Zelf zet ik vaak dansbare muziek op en ben ik zo 20 minuten aan het trampoline springen. Of kijk ik tijdens het springen een stuk van een documentaire 🙂 En de voordelen van trampoline springen zijn niet gering:
het helpt gifstoffen los te laten, stimuleert de doorbloeding, activeert de stofwisseling, verbetert coördinatie/evenwicht, verlicht nek en rug klachten.. Voor meer jubelende punten: Check leer wiki.

Hoepelen, en net zoals trampoline springen goed voor van allessss!

Buiten sportschool
Hoe leuk is het om te fitnessen in de natuur in plaats van een naar zweet stinkende sportschool.
Er komen steeds meer openbare fitness plekken in Nederland. Jaaa!
Je vind ze door in google te zoeken op ‘outdoor fitness’ ‘openbare fitness’ ‘fitness park’ ‘calisthenics’ ‘openbare sportplekken’ en dan met je stad/dorp erachter.
Ik keek even snel en vond: Den Haag, Amsterdam, Leeuwarden, Groningen, Diversen

Bootcamp
Voor de meeste moet je betalen, maar als je op google invult: ‘bootcamp gratis’ en dan je stad, kun je geluk hebben en er 1 vinden. Sowieso zijn er in Enschede, Haaksbergen en Hulsbeek gratis bootcamps. Check de site.

Fitness Blender
Een website 
met gratis work-outs. Met een handig zoeksysteem, waardoor je op verschillende dingen kunt zoeken. Bijvoorbeeld op lengte, op het type training, op welk deel van je lichaam je wilt trainen etc.

Dansen

Zet muziek op waar je lichaam niet bij kan stil zitten, sluit de gordijnen (of niet natuurlijk) en dans totdat je niet meer kan. En pas het eens toe als je uitgaat, niet een mini help-iedereen-kijkt dans maar dans zonder gene.

Overig:
– Zwemmen in natuurwater (de zee, kanalen/rivieren/meren/sloten)
– Schaatsen in de winter op natuurijs
– Skaten
– Met een studenten sportpas kun je vaak voor weinig geld sporten
– Acrobatiek
– Touwtje springen
– Acro yoga

Acroyoga

Work-out apps:

‘Seven’ app
Een app die je elke dag uitdaagt om een work-out te doen van zeven minuten.
Onder andere: push-ups, wall sit, crunches, plank etc.
De bedoeling is dat je het zeven maanden volhoudt. Elke maand mag je het twee keer missen, mis je vaker dan begin je weer opnieuw. Elke maand krijg je een nieuwe work-out kado (bijvoorbeeld speciaal gericht op je buik, benen etc.)
Zweeeeten! Maar het fijne: het is maar zeven minuten, dan ben je er vanaf. Zie hier de app.

‘Freeletics’ app
Een wereldwijd netwerk van mensen die werken met de ‘Freeletics‘ app.
Dit zijn gratis hoge intensiteitsoefeningen door middel van je eigen lichaamsgewicht. Je kunt ze binnen en buiten doen en gemiddeld train je 3 a 4 keer per week.
Er zijn ook diverse Freeletics facebook groepen, waarin mensen afspreken om samen buiten te sporten.

Je eigen eco huis bouwen of een (moes)tuin hebben.
De natuurlijkste manier van ‘sporten’, door een actief leven in beweging blijven.
Ik werkte twee maanden op biologische boerderijen in Costa Rica en voelde elke dag spieren waar ik het bestaan nog niet van af wist. Van greppels graven, met een boomstam de heuvel op lopen (aiiii, dat was heftig), een paar uur lang met een machete lopen zwaaien tot aan takken ‘ontschorsen’ en takken sprokkelen in het bos. Ik viel een paar kilo af en werd met de dag sterker. Jammer dat de kilo’s er in Nederland weer aanvlogen en de spieren snel verdwenen. haha

LETS
Ook leuk: Via LETS worden er verschillende lessen aangeboden waar je aan mee kan doen.
Lets werkt als een ruilsysteem, als je lessen neemt moet je voor diegene (of iemand anders) weer iets terug doen. (bijvoorbeeld oppassen, koken, het huis schilderen etc.)

Zelf heb ik hierdoor een jaar prive yoga les gevolgd. In Groningen wordt onder andere yoga les, zumba, pilates en salsa les via Lets gegeven.

Groen sporten
Bovenstaande sporten zijn geloof ik al vrij ‘groen’. Je zit niet op elektrische apparaten, of zwemt in een zwembad die de hele dag opgewarmd moet worden. Je kunt de sporten groener maken door niet meteen van alles aan te schaffen maar de sport eerst een tijdje uit te proberen. Kijk eens of je de materialen die je nodig hebt (bijvoorbeeld een tennisracket of hardloopschoenen) kunt lenen van je vrienden of gebruik Peerby. Als je er na een tijdje achterkomt dat je met de sport verdergaat kun je de spullen via marktplaats of bij de kringloop goedkoop en groen aanschaffen. 🙂 

Het belangrijkste: zoek een sport die je graag doet. En zie het niet perse als een sport, maar meer als spelen. Spelen met je lichaam, je lichaam uitdagen, goed voor je lichaam zorgen. Maak het leuk!
Zijn jullie zelf actieve sporters?
En hebben jullie wat aan deze tips? Sport ze vandaag! 🙂
0 REACTIES
  • Marie
    Beantwoorden

    Nederland in beweging. Veel studenten doe hier aan mee….grappig!

  • Saonah Viane
    Beantwoorden

    Noo! Heb je je insta verwijderd? Ik miste je al!

  • Saonah Viane
    Beantwoorden

    Noo! Heb je je insta verwijderd? Ik miste je al!

  • Nicole orriëns
    Beantwoorden

    Wat een leuke post! Ik loop hard, zes dagen per week. De hele wereld is mijn sportschool, en hij kost helemaal niets. Hij is altijd open en verandert met de seizoenen.

    Hardlopen vind ik echt de ultieme goedkope sport.

    Huisvlijt

  • Marin Anke
    Beantwoorden

    ik heette even 'mygreenadventures' maar nu gewoon weer groene avonturen 🙂

  • Marin Anke
    Beantwoorden

    Ahhh ja, nederland in beweging 😀

  • Marin Anke
    Beantwoorden

    wauw, zes dagen per week! mooi is dat he, daardoor zie je inderdaad de seizoenen veranderen en ben je elke dag fijn buiten 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: